23/06/09

Paîs Catalans: iniziative di leç popolâr su la autodeterminazion boçade dal Parlament

Internazionalitari 05 2008


Il Parlament catalan, ducj dacuardi, al à decidût di no ameti la iniziative di leç popolâr pe convocazion di un referendum su la autodeterminazion ai 12 di Setembar dal 2010. La iniziative e jere stade sburtade de organizazion Deumil.cat che, denant de boçadure, e à criticât massime il compuartament dai rapresentants dai partîts tant che ERC e CiU che tai lôr statûts si impegnin pal dirit di autodeterminazion dal popul catalan. La decision di no ameti la iniziative di leç popolâr e je stade justificade cul fat che, daûr dal Statût di autonomie e de Costituzion spagnole, la Generalitat no à lis competencis par frontâ chest argoment. A front di cheste decision, Deumil.cat e à invidât i citadins a partecipâ in maniere massive ae manifestazion inmaneade pai 27 di Jugn a Barcelone dal grup (Grup Acte de Sobirania) che al domande ai parlamentârs di sotscrivi un at di sovranitât che al permeti di inviâ un percors pe autodeterminazion de Catalogne.

Font: Vilaweb, 17/06/09; Món Divers, 17/06/09


Corsiche: il guvier al ritire il PADDUC

Internazionalitari 05 2008


Ai 15 di Jugn il guvier regjonâl cors al à decidût di ritirâ de discussion inte Assemblee teritoriâl il PADDUC, ven a dî il Plan plurienâl di svilup de Corsiche che al varès di fissâ lis liniis pal svilup de isule pai prossims cincuante agns. I nazionaliscj cors, in prime linie tal fâi cuintri al progjet, a àn fevelât di vitorie impuartante, ma si son dâts dongje daurman cun chei altris oposidôrs (ecologjiscj, comuniscj, socialdemocratics e altris grups locâi) par studiâ lis misuris par che il PADDUC butât fûr pe puarte nol torni a jentrâ pal barcon. Cun di fat, il ritîr dal progjet al diven de pôre dal guvier locâl di une sconfite palese dal document in aule, ma chest nol vûl dî che si cjatisi denant di une rinuncie definitive. Il PADDUC al deventarà, duncje, un dai argoments centrâi inte campagne eletorâl pes aministrativis dal 2010. Intant, denant de sconfite politiche leade al ritîr dal Plan, Corsica Libera, la aleance des fuarcis indipendentistis corsis, e à domandât al president regjonâl Ange Santini di dimetisi.

Font: Radio Alta Frequenza, 17/06/09


Irlande: in linie il prin sît bilengâl di informazions economichis

Internazionalitari 05 2008


Al è in linie Inside Ireland il prin sît internet bilengâl inglês – irlandês di gnovis sul mont economic e dai afârs. La iniziative editoriâl e je stade presentade in maniere uficiâl ai 16 di Jugn a Dublin, alì dai uficis dal Foras na Gaeilge, l’organisim di riferiment pe lenghe irlandese che al à dât la sô colaborazion pal progjet. Il sît al fronte massime argoments che a àn a ce viodi cu la economie, cu la finance e cul mont dal lavôr, ma al ufrìs ancje spazis dedicâts ae musiche, al sport, ae salût, ae alimentazion e ae mode. O publichìn tocs par gaelic dal moment che la lenghe e je daûr a jessi simpri plui doprade dai professioniscj e des aziendis, al à spiegât il diretôr de riviste informatiche Colm Ó Broin. I argoments frontâts a cjapin dentri sei il teritori de Republiche irlandese, sei lis sîs conteis dal Nord, a dimostrazion dal svilup di un spazi economic che aromai al cjape dentri dute la isule. La rispueste dai letôrs e je une vore buine – al à dite Ó Broin – e o sin, duncje, daûr a pensâ di slargjâ sei il sît, sei il numar dai redatôrs.

Font: Gaelport, 16/06/09


Gales: prime edizion dal Celfeden, incuintri di artiscj des minorancis

Internazionalitari 05 2008


Plas Tan y Bwlch, intal parc nazionâl di Snowdonia in Gales, al à ospitât dai 14 ai 21 di Jugn la prime edizion dal Celfeden, un apontament pensât par meti adun art e lenghis minoritariis. Dentri de iniziative a àn cjatât spazi laboratoris artistics, musiche, poesie, narative popolâr e altri ancjemò. Dongje dai artiscj galês, a cheste prime edizion dal Celfeden a àn partecipât ancje artiscj che a rivavin di altris comunitâts minorizadis tant che Catalogne, Scozie e Friûl.

Font: Eurolang, 16/06/09


Scozie: di Londre si propon di incressi la autonomie fiscâl

Internazionalitari 05 2008


La Comission su la devoluzion scozese (Comission Calman), metude adun dai partîts contraris ae indipendence de Scozie, e à proponût une revision dal sisteme fiscâl scozês. In pratiche, si fevele di aumentâ la capacitât decisionâl locâl, cu la pussibilitât di decidi sui nivei de tasse su lis renditis, ma ancje di intervignî su altris sistemis di tassazion. Ta cheste maniere il guvier di Holyrood al varès a disposizion sù par jù 9 mil milions di sterlinis in plui. La propueste e à cjatât il bon acet dal prin ministri britanic Gordon Brown, ancje se cumò e varà di jessi studiade plui in detai par tornâ a viodi il sisteme di passaçs finanziaris jenfri il guvier centrâl e chel scozês. Intal document finâl de Comission Calman si fevele ancje dal trasferiment di altris competencis al guvier locâl, tant che il control su lis armis lizeris o ben sul codiç di sigurece stradâl. La propueste e je stade cjapade in maniere avonde frede dal prin ministri scozês Alex Salmond (dal SNP) che al ponte, invezit, ae indipendence de Scozie. Denant dal document de Comission Calman, Salmond al à rilançât il progjet par un referendum là che, dongje des opzions a pro o cuintri de indipendence, si ‘nt cjati ancje une tierce sul aument dal autoguvier de Scozie. A dâi plui fuarce al SNP, dongje dal sucès intes elezions europeanis, a son ancje i sondaçs che lu dan ancjemò in cressite. Di fat, se si votàs vuê, al concuistarès 52 deputâts (5 in plui di chei che al à cumò) e i Verts, siei aleâts te bataie pe indipendence, a ‘nt varessin 7: ven a dî, dome 6 di mancul di chei che a coventin pe maiorance assolude.

Font: Guardian, 15/06/09; Nationalia, 16/06/09


Macedonie: grups albanês a domandin un stât federâl

Internazionalitari 05 2008


Un grup di rapresentants politics de comunitât albanese de Macedonie a àn domandât che il stât al vegni organizât su fondis federâls, sul model de Belgjiche o de Svuizare. La plui part dai promotôrs de iniziative e rive dal moviment di estreme diestre Ilirida, de associazion dai students de universitât di Tetovo e de associazion dai veterans de insurezion dal 2001. Propit inta chel an, di fat, framieç de comunitât albanese si veve vude une rivolte armade cuintri des fuarcis dal stât. Il conflit si veve sierât cuntun acuardi che al garantive plui dirits ae popolazion albanese. Dut câs, dal 2001 incà, e je cressude la fuarce dai moviments radicâi albanês ancje par vie de debolece internazionâl dal guvier di Skopje, leade al conflit inviât de Grecie pal ûs dal non Macedonie

Font: BalkanInsight, 11/06/09


Ream Unît: tierç rapuart su la CELRM, situazion dificile pal irlandês

Internazionalitari 05 2008

Cun cuasi un an di ritart il guvier britanic al à inviât al Consei de Europe il so tierç rapuart su la aplicazion de Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis sul so teritori. Il document, dut câs, nol cjape dentri la situazion dal irlandês e de varietât di scots fevelade in Irlande dal Nord, par vie che la aministrazion locâl no à fat rivâ al guvier di Londre nissun dât in proposit. Dal rapuart al ven fûr che la situazion dal galês e je avonde stabile, invezit si àn fats dai pas indenant sei pal gaelic scozês, sei pal cornic. Lis novitâts principâls che a rivin de Scozie si riferissin ae nassite de television par gaelic, ancje se a restin inmò dai problemis pe difusion dal segnâl vie tiere, e de elaborazion dal gnûf plan pe lenghe gaeliche che però nol à ancjemò vût il vie libare di dutis lis aministrazions locâls. In Cornualie si segnale une lente, ma significative incressite de lenghe. Denant de gruesse domande che e rive dai students, il cornic al è stât metût dentri intal curriculum scolastic, ma dispès il so insegnament al dipent des decisions dai diviers dirigjents scolastics.

Pobal, la organizazion di riferiment pe lenghe irlandese, e à denunciât cun fuarce aes autoritâts europeanis il rapuart elaborât dal guvier britanic, par vie de mancjance di riferiments sul gaelic irlandês. La situazion de lenghe e reste suspindude dal 2007 cuant che il guvier di Londre al à decidût di trasferî la competence su la politiche linguistiche ae Assemblee de Irlande dal Nord prime di vê preparât la gnove leç sul gaelic, come che invezit si veve impegnât a fâ. Par Pobal il guvier britanic nol à rispietât i impegns internazionâi sui dirits linguistics, intant che inte Assemblee de Irlande dal Nord la cuestion de lenghe e je un ostaç intes mans dai unioniscj intal lôr braç di fier cuintri dai rapresentants de comunitât nazionaliste irlandese.

Font: Eurolang, 05 e 10/06/09



Gales: Assemblee Galese pal trasferiment di dutis lis competencis su la lenghe

Internazionalitari 05 2008


La Comission legjislative de Assemblee nazionâl galese, intal so rapuart su la riforme de legjislazion linguistiche, e domande che il guvier britanic al trasferissi dutis lis competencis su la lenghe galese aes autoritâts locâls. Il document al cjape sù, duncje, la linie sburtade za di timp de Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, la organizazion di riferiment inte bataie pai dirits linguistics dai galês. A front di cheste decision, la Cymdeithas, dongje di laudâ la Comission pal so lavôr, e invide il segretari di stât pal Gales e l’ufici pai afârs galês a poiâ cheste propueste. Dome cul trasferiment di dutis lis competencis su la lenghe aes autoritâts galesis – e dîs la Cymdeithas – si varà une leç linguistiche che e cjapi dentri ducj i setôrs, ancje chei privâts, e che e permeti di garantî a ducj i citadins galês il dirit di doprâ la lôr lenghe cence limitazions.

Font: Cymdeithas, 05/06/09


Grecie: intimidazions fassistis cuintri pal vocabolari macedon - grêc

Internazionalitari 05 2008


Ai 2 di Jugn, a Atene, i militants dal grup de estreme diestre greghe Hrisi Avgi (Albe di aur) a àn fat iruzion inte sale là che si presentave il prin dizionari moderni grêc – macedon e, daspò vê menaçât e insultât lis personis presintis, a àn puartât vie dut il materiâl pe presentazion. I organizadôrs de presentazion a jerin controlâts de polizie che però no si à fate viodi intant de iruzion. Si trate di un dai tancj episodis che a viodin tant che vitime la minorance macedone che e vîf intal stât grêc. Cun di fat, la presentazion e jere stade inmaneade de cjase editore Zora, leade al partît Vinožito (Arc di Sant Marc) che al difint i dirits de comunitât macedone greghe. Pes autoritâts statâls no esist nissune minorance macedone e no si ricognòs che chê fevelade te zone di Lerin / Florina e sedi une varietât linguistiche macedone. Par chest, fintremai la presentazion di un vocabolari, par cualchidun, e devente un atac cuintri de unitât dal stât.

Font: Eurolang, 02/06/09; Florina.org, 12/06/09