02/08/07

Pontade 06 07 (17/04/2007)


Stât francês: i candidâts ae presidence e lis lenghis minoritariis

Cul svicinâsi des elezions presidenziâls intal stât francês un trop di ativiscj impegnâts inte difese e inte promozions des lenghis minoritariis e des varietâts linguistichis dal teritori a àn inviât une gnove iniziative che e à non “Pat des lenghis” e che dutis lis informazions in proposit si puedin cjatâ sul sît Internet pactedeslangues.com . Se l’obietîf finâl de campagne al è chel di rivâ a di une France che e ricognossi ad in plen la sô diviersitât linguistiche e là che si puedin doprâ in maniere paritarie, dongje dal francês, ancje lis lenghis regjonâls, intal sît si puedin bielzà viodi chês che a son lis opinions dai diviers candidâts su chest argoment. Par esempli, la candidade socialiste Ségolène Royal, il centrist François Bayrou e il vert Dominic Voynet a àn ducj declarât che a intindin poiâ la promozion des lenghis regjonâls e che si impegnin a lavorâ par che la France e ratifichi la Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis. Se si cjale a diestre, Nikolas Sarkozy, che tai sondaçs al svole adalt, al fevele di dâ une poie pal lôr insegnament, ma al dîs a clâr di jessi cuintri de ratifiche de Cjarte europeane pes lenghis. Plui a diestre, i candidâts Jean Marie le Pen e Philippe de Villiers, no àn nancje frontât l’argoment. I doi candidâts comuniscj Olivier Besancenot e Marie George Buffet a àn declarât di jessi a pro dal svilup des lenghis minoritariis in ducj i cantins de societât. Jose Bové, une vore cognossût pal so impegn cuintri de globalizazion, al à dite di jessi favorevul a modificâ la Costituzion francese par permeti la ratifiche de Cjarte europeane des lenghis e di jessi dacuardi cul jutori public pes scuelis che a puartin indenant l’insegnament a imersion di une lenghe minoritarie tant che lis Diwan, lis Calandretas e lis Ikastolak. Dut câs, tra i trê candidâts che a cjatin plui simpatie tra l’eletorât francês, ven a dî Nikolas Sarkozy, Ségolène Royal e François Bayrou, chel plui convint te poie des lenghis minoritariis al è propit chest ultin, che si à dite a pro de modifiche de Costituzion, de ratifiche de Cjarte europeane des lenghis e dal svilup di une politiche di valorizazion des lenghis regjonâls a tacâ de scuele e dai mieçs di comunicazion.


Bretagne: in place pes scuelis Diwan

A jerin plui di 5 mil lis personis che sabide ai 31 di Març si son dadis dongje in Bretagne, a Lorient, par protestâ pe mancjance di risorsis pes Diwan, lis scuelis bretonis a imersion. Lis personis che a àn manifestât, si domandin parcè che chestis scuelis no vegnin parificadis a chês publichis e finanziadis dal stât. Cun di fat, a spieghin, i gjenitôrs che a vuelin pai lôr fîs une istruzion in lenghe bretone, dongje di paiâ lis tassis pe scuele publiche, a àn po di paiâ ancje par mandâ i fruts tes Diwan, che a van indenant dome cui finanziaments privâts. Inmò tal 2001, il ministri pe educazion Jack Lang al jere intervignût par che lis scuelis bretonis a fossin finanziadis dal public, ma il proviodiment al è stât blocât dal Consei di Stât. E la situazion, invezit di lâ in miôr, e riscje di lâ simpri in piês.


Bretagne: prodots Microsoft par breton

L’Ofis ar Brezhoneg, ven a dî l’Ufici pe lenghe bretone, al à sotscrit un acuardi cu la Microsoft di maniere di meti a disposizion dai citadins ancje la version par breton dai prodots principâi de multinazionâl americane.


Paîs Catalans: volontaris pe lenghe tes Baleârs

La organizazion “Obra Cultural Balear” e à metût sù la Agjenzie dal Volontariât Linguistic, ven a dî un ent là che a puedin partecipâ ducj chei che a vuelin dâ une man a slargjâ l’ûs sociâl de lenghe catalane. Ta chestis zornadis la iniziative e je stade presentade ancje ae presidente dal Consei di Maiorca, Maria Antònia Munar. I prins grups di volontaris, cun di fat, a tacaran a lavorâ soredut tai cuartîrs de citât di Palma di Maiorca e tes zonis costieris li dongje. Un dai prins obietîfs de Agjenzie – al à spiegât il president de “Obra Cultural Balear”, Jaume Mateu – e je chê di tirâ dongje un miâr di volontaris che a puedin sensibilizâ al ûs dal catalan ancje setôrs gnûfs de societât.


Sahara Ocidentâl: ae ONU propueste dal Polisario

Il president de Republiche Arabe Saharawi Democratiche e segretari gjenerâl dal Front Polisario, che al rapresente lis popolazions saharawi, al à fat savê che e je stade metude adun une gnove propueste di risoluzion dal conflit che, daûr des risoluzions de Assemblee gjenerâl e dal Consei di sigurece de ONU, i permeti al popul saharawi di esercitâ il so dirit di autodeterminazion par mieç di un referendum libar e regolâr. Il test, che al presente ancje la disponibilitât a di une cooperazion cul Maroc, stât che al ocupe cu la fuarce il Sahara ocidentâl, al è stât consegnât cualchi zornade indaûr al segretari gjenerâl de ONU, Ban Ki Moon. In rispueste a cheste iniziative, il Maroc al à presentât ancje lui al segretari ONU une propueste che e previôt dome une forme lizere di autonomie pal Sahara Ocidentâl. La propueste, dut câs, e à za vût il parê contrari dal Front Polisario che al à dite che la soluzion de cuestion no pues passâ pe autonomie, ma dome pal dirit ae decision libare dal popul saharawi. O ricuardìn che, il regjim marochin, daspò di plui di 30 agns di ocupazion ilegâl di cheste tiere al va dilunc a perseguitâ no dome i militants saharawi che a vivin intai teritoris ocupâts, ma ancje il rest de popolazion native. Juste l’an passât si vevin vûts moments di repression une vore violente tes citâts saharawi plui impuartantis, cun agressions, arescj arbitraris, torturis e sparizion di diviers citadins saharawi.

Nessun commento: