02/08/07

Pontade 02 07 (20/02/2007)


Paîs Basc: acuardi pal euskara tra CAB e Ufici de lenghe basche

Il guvier de Comunitât Autonome Basche e l’Ufici de lenghe basche dal Paîs Basc francês a àn sotscrit un acuardi di colaborazion pal svilup e pe promozion dal euskara, la lenghe basche. L’acuardi al previôt un investiment di un milion e 450 mil euros dilunc vie dal 2007, di chescj 450 mil metûts dal guvier de CAB. Tra lis iniziativis za in program si à il cuart rilevament sociolinguistic dal Paîs Basc. L’acuardi al varès di restâ in vore fin al 2010, ma al varà di jessi rignuvît an par an.


Gales: gnove leç linguistiche, petizion ae Assemblee Nazionâl

Une petizion cun passe 10 mil firmis e je stade presentade ai 6 di Fevrâr ae Assemblee Nazionâl Galese par domandâ une gnove leç di politiche linguistiche pal galês. A sburtâ la iniziative e je la Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, la Societât pe lenghe galese, che za di timp e domande une gnove leç par incressi la presince dal galês inte societât. Ae presentazion a jerin i rapresentants di ducj i partîts de oposizion, ven a dî il Plaid Cymru, o sei il partît nazionalist galês, i Liberâi Democratics e i Conservadôrs. No si son fats viodi invezit i Laburiscj che in dì di vuê a son al guvier e che fin cumò no si son mostrâts masse disponibii a di une modifiche de legjislazion linguistiche in vore.


Gales: metût sù un centri pal bilinguisim

Il Consei pe ricercje sociâl e economiche, il Consei pe educazion superiôr dal Gales e il guvier galês a àn fat savê che a metaran cinc milions di sterlinis par meti in pîts un gnûf centri di ricercje pai studis sul bilinguisim. Il centri al sarà logât a Bangor, alì de Universitât dal Gales, e al varà di svilupâ studis sul bilinguisim, slargjâ la cognossince su chest argoment ancje a nivel internazionâl e formâ personâl specializât in chest setôr. Tra lis dissiplinis svilupadis ta cheste struture a saran la linguistiche, la psicologjie, la didatiche, ma ancje la neurosience.


Finlande: gnûf rapuart su la CCMN

Il Comitât dai ministris dal Consei de Europe al à dât fûr il so rapuart sul rispiet de Convenzion Cuadri pe protezion des Minorancis Nazionâls in Finlande. Intal document si ricognossin i sfuarçs fats de Finlande pe protezion des minorancis, massime chê svedese e chê sami, ma si marchin ancje i cantins là che al covente intervignî. Tra i ponts positîfs si à la gnove leç pe promozion dal svedês e de lenghe sami, la istituzion dal tutôr des minorancis e di uficis consultîfs regjonâi pai rom. Tra i ponts negatîfs, invezit, a son: i pidiments che lis personis russofonis si cjatin denant par acedi ai servizis; la scjarse presince di rus, romanès e, in cierts câs, ancje dal sami inte istruzion publiche; la dibisugne di incressi la presince des lenghis minoritariis intai mieçs di comunicazion. Un altri pont critic segnalât dal rapuart al è chel des causis in pîts sul ûs des tieris coletivis de comunitât sami.


Ongjarie: riforme dai organisims statâi pes minorancis

Cui 31 di Zenâr al è stât sierât l’Ufici pes minorancis etnichis e nazionâls che al jere in vore in Ongjarie, organisim autonom metût sù intal 1990 par viodi des problematichis leadis aes minorancis che a vivin inte republiche ongjarese. I compits di chest Ufici a son stâts cjapâts sù dal Dipartiment pes minorancis etnichis e nazionâls, che al dipent dal gabinet dal prin ministri. Dut câs cheste no je la uniche gnove che e interesse lis minorancis in Ongjarie. Cun di fat, di resint al è nassût il Consei pe integrazion dai rom, che al cjape il puest dal Comitât interministeriâl pai afârs rom e dal Consei dai rom. Il gnûf organisim al è formât di delegâts dal guvier ongjarês, dal president de Comunitât nazionâl autonome rom e di diviers rapresentants des comunitâts rom, e al è vuidât dal ministri pai afârs sociâi e pal lavôr, Péter Kiss.


Romanie: candidât ongjarês indipendent pal Parlament european

Tokes Laszlo, vescul de glesie cristiane riformade e membri di prin plan de comunitât ongjarese in Romanie, si presentarà tant che candidât indipendent pes elezions al Parlament european. A poiâ la sô candidature a son sîs organizazions civichis de comunitât ongjarese. La Union democratiche dai ongjarês de Romanie, organizazion di riferiment dai magjârs de Transilvanie, invezit, no à cjapât masse ben cheste decision e e à comentât che cheste candidature e sbasse lis pussibilitâts di viodi elet tal europarlament un rapresentant dai ongjarês de Romanie.

Nessun commento: