12/12/09

SPECIÂL Kurdistan: la cort costituzionâl turche e à metût fûr leç il DTP


La cort costituzionâl turche e à decidût di meti fûr leç il Partît de Societât Democratiche (DTP, Demokratik Toplum Partisi), il moviment di riferiment de comunitât curde che e vîf intal stât turc. La decision – al à spiegât il president dal tribunâl, Hasim Kilic – e je stade cjapade parcè che il DTP al sarès deventât “un pont di riferiment pes ativitâts cuintri de integritât dal paîs” par vie dai siei leams cul PKK (il Partît dai Lavoradôrs dal Kurdistan, che za di agns al è fûr leç).

Il DTP, che intes ultimis elezions al veve otignût doi milions e mieç di vôts, al conte 21 rapresentants intal Parlament turc e, intant des elezions aministrativis dai 29 di Març, al à vinçût in cuasi un centenâr di comuns de regjon curde.

La sentence e previôt ancje che 37 dai dirigjents dal Partît de Societât Democratiche, a tacâ dal so president Ahmet Türk, no podaran davuelzi nissune ativitât politiche pai prossims cinc agns. Il tribunâl costituzionâl al à ancje ordenât il secuestri di ducj i conts bancjaris dal moviment.

I deputâts dal DTP a àn decidût di bandonâ il Parlament turc dal moment che, denant di cheste sentence, nol à plui nissun valôr restâ alì. Cun di plui, ta cheste maniere, a varessin di davuelzisi gnovis elezions intes circoscrizions là che a jerin stâts elets.

Nol è tant che il DTP al veve fat indenant une propueste par risolvi in maniere pacifiche il conflit che di agns al met cuintri Turchie e Kurdistan. Une propueste che e previodeve une autogjestion de aree curde, ma cence rivâ ae indipendence. “Il nestri obietîf al è risolvi il conflit – al à dite il president dal DTP – e par trop che nus impedissin di fâ politiche o larìn dilunc cu la nestre lote democratiche”. In mert ai rapuarts cul PKK, i rapresentants curdis a àn spiegât che il PKK nol rapresente la cause dal conflit, ma une sô consecuence e che no si pues lassâlu fûr dal procès pe soluzion democratiche dal conflit.

Prime dal DTP, la cort costituzionâl turche e veve za metût fûr leç altris cuatri partîts curdis (HEP, DEP, OZDEP, e HADEP), intant che un altri al veve sielzût di disfâsi par vie dai proviodiments judiziaris metûts in at cuintri di lui.

Denant de decision dal tribunâl costituzionâl turc, la presidence svedese de Union Europeane e à pandût la sô preocupazion pal episodi e e à fat savê che e intint stâi daûr ae situazion de Turchie. Intant intes citâts dal Kurdistan a son sclopâts scuintris tra manifestants e polizie. I moments di tension plui alte si ju à vûts a Hakkari, Van e Diyarbakir.

Ancje dai rapresentants de diaspore curde intal stât talian si à jevât l’apel ae opinion publiche europeane “par che no lassi di bessôl il popul dal Kurdistan e par che e fasi sintî la sô vôs par sburtâ la Turchie a rispietâ lis minorancis”.

Font: UIKI, 11/12/09; Gara, 12/12/09; Reuters 12/12/09


Nessun commento: