23/02/19

Paîs Catalans: si inviin i procès cuintri dal indipendentisim

Ai 12 di Fevrâr, denant dal tribunâl suprem spagnûl, si à inviât il procès cuintri dai dirigjents indipendentiscj catalans. Sot acuse pai reâts di ribelion e di malversazion a son Oriol Junqueras, Joaquim Forn, Jordi Turull, Raül Romeva, Dolors Bassa e Josep Rull, ducj membris dal guvier catalan in cjarie tal moment dal referendum su la indipendence. Sot procès par ribelion a son invezit Carme Forcadell, che e jere presidente dal Parlament catalan, Jordi Sànchez, in chê volte president de ANC, e Jordi Cuixart, president dal Òmnium Cultural. Altris membris dal esecutîf catalan – Meritxell Borràs, Carles Mundó e Santi Vila – a son clamâts a rispuindi par disubidience e malversazion. A di un pôcs dai membris de presidence dal Parlament catalan – Lluís Coromina, Lluís Guinó, Anna Simó, Ramona Barrufet e Joan Josep Nuet – e ae ex deputade de CUP Mireia Boya ur ven invezit contestât “dome” il reât di disubidience. Il prin di Fevrâr, intant che i acusâts a vignivin trasferîts des presons catalanis a chês di Madrid, i judiçs a vevin confermât la date di partence dal procès e la liste dai testemonis ametûts. Ta chê stesse zornade i magjistrâts a vevin ancje fat savê che no saressin stâts ametûts in aule osservadôrs internazionâi cemût che a vevin domandât diviersis organizazions pai dirits umans. Pai dirigjents indipendentiscj che si cjatin cumò in esili in Belgjiche, in Svuizare o in Scozie si à decidût di procedi cuntun procès separât rinviât a cuant che, se mai, si rivarà a otignî la lôr estradizion.
Ai 7 di Fevrâr entitâts sociâls e partîts catalans a àn presentât diviersis iniziativis in program par rivendicâ il dirit ae autodeterminazion, che nol pues jessi tratât come un crimin, e par protestâ cuintri dal procès ai dirigjents indipendentiscj. Pai 12 di Fevrâr – zornade che al scomence il procès – a son previodûts dîs minûts di astension dal lavôr a partî di misdì e, sot sere, manifestazions in dutis lis plui impuartantis citâts de Catalogne. Tal dopodimisdì dai 16 di Fevrâr invezit e je stade clamade adun une grande manifestazion pes stradis di Barcelone. Ai 21 di Fevrâr e je in program une zornade di siopar gjenerâl proclamât de confederazion sindacâl CSC che e à cjatât za la adesion de grande maiorance dai partîts politics catalans (JxCat, PDeCAT, ERC, CUP, Crida e Catalunya en Comú), de ANC, dal Òmnium Cultural e di cetantis altris organizazions. La ANC e à po inmaneât iniziativis di proteste intune trentine di citâts ator pal mont, manifestazions a son stadis inmaneadis ai 12 e ai 17 di Fevrâr in diviersis citâts baschis, e si è daûr a organizâ une manifestazion pai 16 di Març ancje a Madrid.
Chel cuintri dai dirigjents indipendentiscj però al è dome un dai procès metûts in pîts de magjistrature spagnole cun riferiment al percors di autodeterminazion de Catalogne. Ai 4 di Fevrâr si à vude la udience preliminâr – clamade adun par verificâ la coretece de sede processuâl e la liste des testemoneancis ametudis – cuintri di Josep Lluís Trapero, ex comandant dai mossos d’esquadra (la polizie catalane), di Pere Soler, ex diretôr dai mossos, e di César Puig, za segretari gjenerâl dal dipartiment dal interni dal guvier catalan. I trê a son acusâts di ribelion par no vê impedît il vôt referendari dal prin di Otubar e lis protestis cuintri des azions de polizie spagnole. Sot acuse, ma par sedizion, ancje la ex intendente de polizie catalane, Teresa Laplana. Procediments pe ipotesi di inativitât de bande dai mossos in ocasion dal vôt referendari a son stâts po imbastîts in diviers tribunâi ator pe Catalogne.
Lis causis cuintri dal indipendentisim però a cjapin dentri ancjemò altris situazions. A son chês leadis aes protestis e ai disordins sucedûts par rispuindi ae repression rivade dopo dal vôt dal prin di Otubar e che a àn puartât a passe 130 arescj. Une altre cause e je chê coletive cuintri dai 712 sindics che a àn sostignût il referendum che i si zontin chês particolârs cuintri di un pôcs di aministradôrs locâi acusâts di disubidience e di resistence. Altris procediments a son in vore a Barcelone cuintri di une cuarantine di personis acusadis di vê colaborât ae organizazion dal referendum e cuintri dai membris de zonte pes elezions. A son po lis causis in pîts pes denunciis pai cussì clamâts “delits di odi” cuintri di personis che a àn criticât o denunciât il compuartament de guàrdia civil e de polizie spagnole.
Dut chest intant che a fasin fature a lâ indenant, in primis pe mancjance di colaborazion des procuris e des istituzions statâls, chei pôcs procediments inviâts cuintri dai agjents spagnûi responsabii des violencis metudis in at il prin di Otubar. Il cuadri complessîf de repression al à puartât la associazion catalane pai dirits umans a presentâ un rapuart là che si documentin lis violazions metudis in at des istituzions spagnolis che a àn colpît dirits di fonde tant che chei ae libertât, ae sigurece personâl, ae libertât di espression, ae difese, ae presunzion di inocence, ae libertât di riunion e di associazion.
Font: VilaWeb, 01-11/02/19; Naiz:, 08/02/19

Nessun commento: