26/10/17

Paîs Catalans: Madrid e espropriarà lis istituzions catalanis

Dopo vê refudât cualsisei dialic cu lis istituzions catalanis o cualsisei sorte di mediazion, sabide ai 21 di Otubar, intune riunion straordenarie, il consei dai ministris spagnûl al à decidût di meti in vore in maniere la plui largje pussibile l’articul 155 de Costituzion cun chê di gjavâi ae Catalogne ogni forme di autoguvier. Il prin ministri spagnûl Mariano Rajoy al à justificât l’ûs di une misure mai doprade fin cumò cu la “disubidience ribel, sistematiche e cussiente” de Generalitat acusade di azions che “a atentin in maniere grivie ai interès gjenerâi de Spagne”. Ancje se i detais no son stâts ancjemò presentâts, si fevele di un comissariament totâl dal guvier e dal Parlament de Catalogne: tal prin câs i podês a varessin di passâ tes mans dai ministeris di Madrid e tal secont câs dal Senât spagnûl là che il partît di Rajoy (PP) al à la maiorance assolude. Al covente po ricuardât che intes ultimis elezions politichis i trê partîts spagnûi che a poin la metude in vore dal articul 155 – PP, PSOE e C’s – no àn vût nancje un senatôr elet in Catalogne e no àn duncje nissune legjitimitât par cjapâ decisions su chest teritori. Tra lis misuris in program si fevele ancje dal passaç dai Mossos d’Esquadra sot dal comant diret dal ministeri pal interni spagnûl e dal control dai mieçs di comunicazion publics de Catalogne, o sei TV3 e Catalunya Radio. Cun di plui, Rajoy al à anticipât la intenzion di clamâ dongje dentri di sîs mês gnovis elezions in Catalogne ma nol à spiegât ce che al sucedarà se i catalans a sielzaran di gnûf une maiorance indipendentiste e se, par evitâlu, si metaran fûr leç i partîts nazionalitaris compagn di ce che si veve fat agns indaûr intal Paîs Basc. Al sarà il Senât spagnûl a dâi il vie libare definitîf aes misuris decidudis dal guvier spagnûl intant de riunion fissade pai 27 di Otubar.
La rispueste catalane e je rivade in serade prime cul intervent de presidente dal Parlament, Carme Forcadell, e po cun chel dal president, Carles Puigdemont, che a àn acusât il guvier spagnûl di jessi responsabil di un vêr colp di stât cuintri des istituzions catalanis eletis in maniere democratiche dai citadins. Puigdemont al à invidât i catalans a difindi in maniere pacifiche lis lôr istituzions, al à escludût la pussibilitât di clamâ dongje gnovis elezions (materie che e je di sô competence fintremai che al sarà in cjarie) e al à fat savê che in setemane si darà adun il Parlament par viodi ce fâ, ven a dî se procedi cu la declarazion unilaterâl di indipendence o decidi gnovis misuris di resistence. La procure di stât spagnole e à za fat savê che, tal câs che si proclami la indipendence, Puigdemont al sarà clamât a rispuindi di “ribelion”, reât che al previôt fin a 30 agns di galere.
In plui dai moviments indipendentiscj, a condanâ lis misuris decidudis dal guvier spagnûl a son stâts ancje Podemos e i partîts di chês altris nazionalitâts dal stât spagnûl. Catalunya en Comù, il partît vuidât di Ada Colau e di Xavier Domènech, al à invidât dutis lis fuarcis catalanistis a dâsi adun par difindi la sovranitât. A compagnâ chescj acjadiments a son cetantis mobilitazions popolârs ator pe Catalogne. Tai ultins dîs la plui gruesse si à tignude ai 21 di Otubar a Barcelone cun passe 400 mil personis in place par reclamâ la liberazion dai leaders des dôs entitâts principâls dal indipendentisim catalan, Jordi Sànchez (ANC) e Jordi Cuixart (Òmnium Cultural), impresonâts ai 16 di Otubar.
Font: Ara, 19-22/10/17; VilaWeb, 19-22/10/17; Naiz:, 19-22/10/17

Nessun commento: