19/06/14

Stât spagnûl: intes europeanis a cressin i elets sovraniscj

Intes elezions europeanis dal 2014 il numar plui alt di elets espression direte des nazionalitâts minorizadis si lu à vût intal ream di Spagne. Par superâ i pidiments leâts al numar une vore alt di vôts che al coventave par otignî dai eurodeputâts, la plui part dai partîts nazionalitaris si è dade dongje in cartei eletorâi che a cjapavin dentri formazions rapresentativis di nazionalitâts diferentis.
Il risultât miôr al è stât chel de Coalizion pe Europe (CEU), là che a jerin dentri i rapresentants dal nazionalisim moderât catalan e basc, che e à cjapât il 5,4% dai consens a nivel statâl e e à rivât a elei trê eurodeputâts: doi di CiU (Ramón Tremosa e Francesc de Paula Gambús) e une dal PNV (Izaskun Bilbao). Subite daûr e je rivade la coalizion de Çampe pal dirit di decidi (EPDD), metude adun de çampe indipendentiste catalane di ERC-NECat, che e à cjapât il 4% des preferencis e doi elets (Josep Maria Terricabras e Ernest Maragall). La coalizion I popui a decidin (LPD) che e meteve adun altris formazions sovranistis e à cjapât il 2,1% dai vôts e puartât ae elezion di Josu Juaristi di Bildu, partît de çampe indipendentiste basche, cul acuardi che tor de metât legjislature i lassarà il puest al prin dai no elets che al parten al Bloque Nacionalista Galego. Jordi Sebastià Talavera, de formazion sovraniste catalane Compromìs, al è stât elet invezit cu la coalizion Vierte europeane (PE) che a nivel statâl e à cjapât il 1,9% des preferencis. Inte coalizion de Çampe plurâl (IP), che e à cjapât il 10% dai vôts, a jerin dentri ancje candidâts di formazions nazionalitaris: doi di lôr a son stâts elets, ven a dî Ernest Urtasun Domenech di Iniciativa per Catalunya Verds e Maria Lidia Senra dal moviment galizian A Nova.
I eurodeputâts sovraniscj bascs, catalans e galizian a son duncje nûf, cuasi il dopli dal 2009. Un sucès che si zonte ae pierdite di consens dai doi partîts spagnoliscj principâi, ven a dî socialiscj (PSOE) e popolârs (PP), e al grues risultât de liste Podemos (8% dai vôts e cinc elets), la uniche formazion spagnole a ricognossi in maniere esplicite i dirit ae autodeterminazion des nazionalitâts minorizadis.
Dongje di chescj dâts al è il câs di meti dôs zontis plui in detai. La prime si riferìs ae Catalogne, là che il vôt pes europeanis al vignive let ancje tant che une prove di fuarce inte prospetive dal referendum pe indipendence e ancje par chest la partecipazion al vôt e je cressude di plui dal 10% rispiet al 2009. Pe prime volte, cul so 23,6%, ERC e je stade la formazion plui votade, passant denant di CiU che e à cjapât il 21,8% des preferencis. ICV-EUiA e à vût invezit il 10,3% dai vôts plaçantsi un pôc sot dai socialiscj, ma denant dal PP. Lis trê fuarcis a pro de indipendence a àn duncje metût adun passe il 55% dai consens. A cheste maiorance esplicite si à po di zontâ che une altre fuarce indipendentiste, o sei la CUP, no si presentave aes europeanis e che la liste Podemos, cundut che e opere su scjale statâl, e je a pro dal dirit di autodeterminâsi. Chê altre zonte si riferìs al Paîs Basc là che, se si metin adun i risultâts inte Comunitât Autonome Basche e in Navare, al ven fûr che la formazion plui votade e je stade la çampe indipendentiste di Bildu, che e je rivade denant sei dal PNV che dai partîts spagnoliscj.
Font: elections2014.eu; El País, 25-26/05/14; Naiz:, 25-26/05/14; VilaWeb; 25-26/05/14

Nessun commento: