16/06/09

Stât francês: il cuadri dal vôt pes europeanis

Internazionalitari 05 2008


Intal stât francês lis elezions europeanis a son stadis segnadis de conferme de Union pour un Mouvement Populaire (UMP) dal president Nicolas Sarkozy tant che prin partît cul 27,8% des preferencis e cun 29 elets suntun totâl di 72 puescj a disposizion. Al secont puest si son plaçâts i socialiscj (PS) cul 16,48% dai vôts e cun 14 eurodeputâts. Dut câs, la grande sorprese des elezions europeanis intal stât francês e je rivade de liste Europe Écologie che e à vût il 16,28% des preferencis e 14 elets intal Parlament european. Cheste aleance eletorâl e meteve adun rapresentants dal ambientalisim militant e de plui part dai partîts nazionalitaris atîfs intal stât francês, tant che Convergencia Democratica de Catalunya (CDC), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), Abertzaleen Batasuna (AB), Eusko Alkartasuna (EA), Union Démocratique Bretonne (UDB), Partidu di a Nazione Corsa (PNC), Partit Occitan (PO) e Union du Peuple Alsacien – Elsässische Volksunion (UPA-EV). E propit des filis di cheste aleance al è jessût l’unic europarlamentâr espression di une comunitât minorizade, ven a dî il cors François Alfonsi che al rapresentarà a Strasburc sei il Partidu di a Nazione Corsa, sei la confederazion des Regjons e dai Popui Solidaris che e ten adun i partîts nazionalitaris a pene nomenâts. Aes elezions pal Parlament european a partecipin ancje i teritoris dal stât francês che si cjatin in altris continents, o sei il cussì clamât Outre-mer. Sui trê puescj a disposizion di chescj teritoris, doi a son lâts a membris di partîts francês (UMP e PS) e un al rapresentant di une coalizion di partîts locâi (Alliance des Outre-Mers), ven a dî Elie Hoarau dal Partît Comunist de isule de Réunion.

Viodìn cumò plui in detai cemût che al è lât il vôt intes diviersis comunitâts minorizadis dal stât francês, cundut dai problemis leâts aes divisions aministrativis in vore. Chest al vâl massime pe Ocitanie, là che la division in cetancj dipartiments e in plusôrs circoscrizions eletorâls no permet di rivâ a di une analisi corete.

Il teritori storic breton, invezit, al è dividût tra la regjon aministrative de Bretagne e il dipartiment de Loire Atlantiche. In ducj e doi i teritoris la UMP e je prime (25,08% / 26,14%). I socialiscj, invezit a son seconts in Bretagne (19,12%) e tierçs te Loire Atlantiche (17,55%). Posizions invertidis par Europe Écologie (15,85% / 20,16%) che tra lis sôs filis e veve ancje rapresentants de Union Démocratique Bretonne. Par so cont al coreve il Partît Breton (Strollad Breizh) che al à vût une medie dal 2,59% inte regjon de Bretagne e dal 1,51% inte Loire Atlantiche, ma che in cierts comuns al è rivât ancje al 10%.

Ancje in Alsazie la UMP e je la plui votade cul 32,45% des preferencis, intant che Europe Écologie cul 16,88% e je seconde e i socialiscj a son in tierce posizion cul 14,64%.

Stes ordin ancje intal dipartiment dai Pireneus Orientâi, che al cjape dentri la Catalogne Nord, cundut che ducj e trê i partîts a àn vût percentuâls plui bassis di chês vudis in Alsazie.

Intai Pireneus Atlantics, là che si cjate la part setentrionâl dal Paîs Basc (Ipar Euskal Herria), la UMP e à cjapât il 25,90% dai vôts. Daûr di jê, cul 17,03%, si son plaçâts i socialiscj. Europe Écologie, che e rapresentave ancje Abertzaleen Batasuna e Eusko Alkartasuna, e à vût il 14,57% dai consens (ma tai teritoris bascs cheste liste e à cjapât plui vôts dai socialiscj). Altris doi partîts bascs a corevin, invezit, di bessôi. A nivel di dipartiment, la liste abertzale vuidade di Ixabel Etxeberria e à vût il 2,7% des preferencis e chê dal Partît Nazionalist Basc pôc mancul dal 2%: in ducj e doi i câs cuntun aument dai vôts rispiet aes ultimis elezions.

UMP prin partît ancje Corsiche cul 27,39% dai vôts. Europe Écologie e à vût, invezit, il 13,99% dai consens e, come za dite, e à elet François Alfonsi dal Partidu di a Nazione Corsa. Tierce posizion pai socialiscj cul 12,98% dai consens. Po, cul 9,47%, o cjatìn il Front de Gauche, une aleance di moviments di çampe, e cul 7,61% il Nouveau Parti Anticapitaliste che su la isule al veve dentri ancje i nazionalitaris di A Manca Naziunale.

Font: Le Monde, 08/06/09; elections2009-results.eu, 07-08/06/09; Gara, 08/06/09; Agence Bretagne Presse, 07-08/06/09; p-n-c.eu, 07-08/06/09; partibreton.org, 08/06/09; europeecologie.fr


Nessun commento: