30/09/08

Pontade 20 08 (30/09/08) - 9

Paîs Basc: metûts fûr leç ancje EAE-ANV e EHAK-PCTV


La sentence

Al è rivât in buine sostance insom, intal stât spagnûl, il procès par meti fûr leç lis associazions e i partîts de çampe indipendentiste basche. Cun di fat, il Tribunâl Suprem spagnûl, che al à cjapât sù la ereditât dai tribunâi speciâi di ete franchiste, al à metût fûr leç ai 16 di Setembar EAE-ANV (Azion Nazionaliste Basche) e, doi dîs dopo, EHAK-PCTV (Partît Comunist des Tieris Baschis). In ducj e doi i câs, i magjistrâts a àn fat bon il teoreme judiziari imbastît dal guvier spagnûl e de publiche acuse che al lee lis dôs formazions politichis ae za ilegalizade Batasuna e lis calcole di struments politics che a operin daûr des indicazions de organizazion armade ETA.


Lis reazions

La decision e à cjatât il bon acet dal PSOE, cumò al guvier intal stât spagnûl, dal PP e des lôr sezions inte CAB e in Navare. Pal guvier de CAB, invezit, cheste sentence e palese l’ûs par fins eletorâi di une leç (la “Ley de Partidos”) che e slontane la fin de violence e di ogni soluzion politiche pal avignî dal Paîs Basc. Il PNV al à fevelât di decision une vore grivie e cence precedents a nivel european. La decision e à cjatât la condane ancje di Eusko Alkartasuna che e à po acusât il guvier di Zapatero (PSOE) di no jessi bon di puartâ indenant une politiche alternative a chê di Aznar (PP). Par Nafarroa Bai si trate di “une gnove negative pe democrazie e pe societât basche”. La contrarietât totâl par une sentence che “e met fûr leç lis ideis e e impedìs che une part de societât basche e puedi jessi rapresentade” e je rivade di Ezker Batua (EB-IU). Par Aralar la decision dal Tribunâl Suprem e je “un atac ae democrazie” e “une aberazion politiche e juridiche che no cjate pareli inte Europe di vuê”. Manifestazions di solidarietât pai doi partîts metûts fûr leç a son rivadis, in plui che dal Paîs Basc, de Galizie, dai Paîs Catalans e di diviers paîs de Europe.


Lis consecuencis

EHAK-PCTV al veve otignût 9 deputâts intes elezions dai 17 di Avrîl dal 2005 pal Parlament de Comunitât Autonome Basche. EAE-ANV, cundut che in diviers lûcs si veve cjatade cun diviersis listis anuladis, e veve otignût vie pes elezions aministrativis dal 2007 e dal 2008 uns 180 mil vôts, 430 conseîrs e la aministrazion di une cuarantine di Comuns bascs. Metûts fûr leç chescj doi partîts, duncje, si lasse cence rapresentance politiche la çampe indipendentiste basche (ezkerra abertzale) e une fete significative di eletorât. Prime di chestis dôs formazions politichis, di fat, a jerin za stadis metudis fûr leç Batasuna (intune cun Herri Batasuna e Euskal Herritarrok), AuB (Autodeterminaziorako Bilguneak), Herritarren Zerrenda, Aukera Guztiak, Abertzale Sozialistak, e cetantis organizazions ancje di stamp zovanîl, culturâl e pai dirits umans.


Cualchi note storiche

A lassâ scaturîts e je massime la decision cjapade cuintri di Azion Nazionaliste Basche, la prime formazion politiche de ezkerra abertzale, fondade intal 1930 e, cundut che e a son logadis inte stesse aree politiche, cuntune storie indipendente di chê di Batasuna. Baste pensâ che EAE-ANV inte lote pe difese de Republiche spagnole, intai agns de clandestinitât e de resistence al franchisim e jere stade flanc a flanc cun chei stes socialiscj che vuê a àn decidût di metile fûr leç. Par difindi il guvier basc e la Republiche spagnole, il partît al veve lassât sul cjamp centenârs di siei militants incuadrâts in trê batalions (Olabarri, Eusko Indarra e ANV3) e in altris reparts (repart pionîrs Askatasuna e batalion Gordexola) cuntun nivel di pierditis tra lis plui altis de vuere. Azion Nazionaliste Basche e veve partecipât cui siei rapresentants al guvier republican vuidât dal socialist Juan Negrín, e ai guviers bascs in patrie e in esili. Chê che fintremai i siei aversaris politics a àn presentât tant che “une sigle storiche plene di dignitât e di eroisim” e je stade, duncje, metude fûr leç pe seconde volte: la prime volte lu veve fat Franco intal 1939, vuê lu fasin i socialiscj (che tal 1939 a jerin ancje lôr te liste dai partîts fûr leç). Cun EAE-ANV fûr leç, al partît i vegnin dineâts ancje i risarciments previodûts pai bens (stimâts in 700 mil euros) e pai locâi (un centenâr) che i jerin stâts confiscâts sot dal franchisim. Ancje i archivis storics dal partît, tornâts a meti adun cun tante fature, a son stâts secuestrâts di gnûf de polizie spagnole.


Intal stât francês

Se chest al è il cuadri intal Paîs Basc meridionâl, chel sot aministrazion spagnole, la situazion e riscje di lâ in piês ancje par di là dal confin cul stât francês, intal Paîs Basc setentrionâl. Cun di fat, dilunc vie de setemane stade la polizie francese e à arestât 14 membris di Batasuna – che in France e je ancjemò une formazion politiche legâl – e percuisît par trê dîs la sede dal partît a Baiona / Bayonne. Ducj i arestâts a son stâts liberâts daspò di cualchi zornade cence nissune acuse e ai 27 di Setembar i membris dal partît a son tornâts a jentrâ te lôr sede compagnâts di une manifestazion là che a àn partecipât almancul 2 mil personis, cundut dai blocs de polizie che a àn impedît a cetancj di lôr di partecipâ ae iniziative. E je stade la plui gruesse manifestazion che si à vude a Baiona intai ultins agns. Cheste operazion poliziâl – a àn dite i rapresentants di Batasuna – e mostre che ancje in France si è daûr a cjapâ la strade de ilegalizazion de çampe indipendentiste basche.
Font: Gara, 28-18/09/08; Món Divers, 24 e 18/09/08; Galiza Hoxe, 27 e 18/09/08; Nationalia, 16/09/08


Nessun commento: